لطمه صادرات از بازار مشوش ارزی

لطمه صادرات از بازار مشوش ارزی

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران از لطمه بازار مشوش ارزی به صادرات کشور خبر داد و گفت: بی‌ثباتی در بازار ارز، تولید و صادرات کشور را متوقف می‌کند.

پدرام سلطانی در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره تاثیر بازار مشوق ارزی و تغییرات نرخ ارز در بودجه اظهار کرد: در بازار مشوش ارزی شاهد این هستیم که مرتب نرخ های متفاوتی از سوی مقامات دولتی، مجلس و کمیسیون تلفیق مطرح می‌شود که نشان از یک بی‌سامانی از شرایط اقتصادی در سیاست‌های بودجه‌ای می‌دهد و این بی‌سامانی همیشه بر رفتار بازیگران اقتصادی تاثیر می‌گذارد. وی با اشاره به نگرانی بازیگران اقتصادی از آینده کشور در بخش اقتصاد، افزود: این روند عملاً آنها را  به سمت رفتارهای محافظه کارانه تری سوق می‌دهد.

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: طبیعتا صادرات نیازمند برنامه‌ریزی فعال و تهاجمی در حوزه تولید و فروش است تا بتواند صادرات خود را افزایش دهد؛ با دریافت چنین پیام‌هایی معمولا رفتارهای یاد شده از صادرات سلب می‌شود و تولیدکننده و صادرکننده ترجیح می‌دهند که به جای اینکه به توسعه صادرات خود مبادرت کنند دست نگه دارند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان مثال اگر امروز تولیدکننده‌ای با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در داخل کشور کماکان با دلارهای 27 تا 30 هزار تومانی تطبیق و تنظیم می‌شود، کالا را با این نرخ از نهاده و مواد اولیه تولید کند و فرایند تولید و صادرات را انجام دهد و زمانی که ارز ناشی از صادرات به دستش برسد، فرضا قیمت ارز به تعبیر آقای رییس جمهور 15 هزار تومان بشود، زیان هنگفتی می‌کند.

به گفته وی، بیشتر صادرکنندگان با این سیگنال‌ها ترجیح می‌دهند که روش صادراتی خود را تغییر دهند یا کالا را در بازار داخل بفروشند یا کالا را به قیمت ارزان‌تری به صادرکننده‌ای بفروشند که پیش پرداخت می‌دهد یعنی پول را از قبل ارائه می‌کند و یا صادراتشان را به حداقل برسانند یا نرخ‌های بالاتری را به بازارهای صادراتی اعلام کنند که عموما بازارها این کشش را ندارد و باز هم می‌تواند باعث کاهش صادرات شود.

سلطانی معتقد است که این روش و رفتار در ماه‌های آینده بر روی صادرات کشور تاثیر خود را خواهد گذاشت یعنی ما در چند ماه آینده بخشی از عدم رشد صادرات یا کاهش صادرات (بغیر از بخش نفت، فراورده‌های نفتی و پتروشمی که از خوراک ارزان بهره می‌برد و اصولا یک بازه قیمت ارزی بالاتری را می‌تواند تاب بیاورد) محصولاتی که خیلی از رانت خوراک و منابع طبیعی یا انرژی ارزان برخوردار نیستند، را خواهیم داشت. وی تاکید کرد: در ماه‌های آینده میزان صادرات محصولات یاد شده دستخوش مشوش بودن وضعیت نرخ ارز خواهد شد و لطمه می بیند.

 

منبع: مصاحبه با پدرام سلطانی منتشر شده در وب سایت خبری اکسپورتنا

0 نظر

هیچ آیتمی برای نمایش وجود ندارد.

ارسال نظر